“Víš, co udělal? Sledoval moji práci 10 minut a začal programovat software, který by mě mohl nahradit.” (Rajesh)
“To je možné?” (Leonard)
“Ukázalo se, že ano.” (Rajesh)
Teorie velkého třesku, epizoda Jerusalémská dualita
V sobotu 26. června 1999 publikoval Petr Šabach v Mladé Frontě Dnes článek „DĚTI – NAKUPUJTE V MALÝCH KRÁMCÍCH!“ Článek mi utkvěl v paměti. Bohužel vyšel jen v tištěné verzi deníku a není jej možné vyhledat v elektronickém archivu novin, znovu bych si ho rád přečetl. Tehdy ve druhé polovině devadesátek velké supermarkety začaly válcovat malé obchůdky, s čímž se autor Šakalích let vypořádal tímto velmi vtipným textem.
Na fejeton Petra Šabacha si vzpomenu pokaždé, když čtu zprávu podobnou té, která se objevila o víkendu na ČT. „Po masových aférách v hypermarketech lidé hledají kvalitu a znovu se vracejí ke specialistům.“
Co dělají aféry s koninou na webu kapely?
Podobnou krizí jako malé obchody už dlouho procházejí koncerty a zábavy amatérských a čas od času i méně úspěšných profesionálních kapel (viz nedávno pro nezájem zrušený koncert Vildy Čoka & BYPASS v KD Ostrov Havlíčkův Brod). Srovnání s malými krámky se nabízí. Většinový zájem konzumentů hudby se po sametové revoluci přesouvá k mega koncertům dříve nedostupných zahraničních hvězd a k velkým letním festivalům. Na malé akce se už tak nějak nedostává – chuti, času, energie, peněz…
Za zábavové kapely to ve zkratce vystihl Pavel Machát ze skupiny Matador v článku pro MF DNES – „Kapely jsou teď rády, když na ně přijde 150 lidí“. Nedávno jsem narazil na rozhovor s havlíčkobrodskou kapelou LightSugarDreaming, kde mne zaujal expresivní titulek „VYSERTE SE NA ROCKOTÉKY, ŽIJTE ROCK´N´ROLL!“ spolu s textem: „Je smutný, když v 25ti tisícovém městě přijde na koncert 15 lidí…“.
Časy jsou zlé, Kamile, o tom není pochyb.
Pokud jde o budoucnost, jsem ale optimista. Stejně jako elektronické čtečky nikdy zcela nenahradí vytištěnou knihu se specifickou vůní papíru, hraní živých muzikantů se všemi přehmaty a falešnými tóny nemůže vytěsnit reprodukovaná, byť dokonalá hudba dý džejů. A dříve či později dojde k renesanci živého hraní. Je to mé silné přesvědčení.